Kορονοϊός: Οδηγίες για καλύτερη ψυχολογία

Κορονοϊός και Ψυχολογία στην Ελλάδα

Διανύουμε μια περίοδο όπου βιώνουμε αυτά που κάποτε παρακολουθούσαμε σε ταινίες. Δεν είναι εύκολη η προσαρμογή στα νέα δεδομένα, είναι όμως ενδεδειγμένη. Το διάστημα για το οποίο καλούμεθα να αλλάξουμε την καθημερινότητα μας δεν θα διαρκέσει μερικές μέρες αλλά θα έχει διάρκεια. Τι μπορεί να βοηθήσει για να διαχειριστείτε αυτή την αλλαγή όσο το δυνατόν καλύτερα;

Αναγνωρίστε τι είναι στον έλεγχο σας και τι όχι. Εστιάστε σε αυτά που ελέγχετε και μην σπαταλάτε την ενέργεια σας σε πράγματα που δεν είναι στο χέρι σας. Την ενέργεια την χρειάζεστε για να διαχειριστείτε τις ξαφνικές και ακούσιες αλλαγές που ανανεώνονται σχεδόν καθημερινά. Μην την δαπανάτε σε κάτι που εκ των προτέρων δεν θα έχει αποτέλεσμα. Το μόνο που θα καταφέρετε είναι να εξαντληθείτε και να απογοητευτείτε. .

Διατηρήστε ένα πρόγραμμα.

Μιλώντας για έλεγχο, ξεκινήστε με την διατήρηση των ‘σταθερών’ σας. Ακριβώς επειδή έχουν έρθει τα πάνω κάτω στην καθημερινότητα μας, χρειάζεται να διαφυλάξουμε ένα όσο το δυνατόν σταθερό πρόγραμμα. Το πρόγραμμα μας υπενθυμίζει ότι υπάρχουν πράγματα που μπορούμε να ελέγχουμε και δεν είμαστε έρμαιοι των καταστάσεων. Αν, για παράδειγμα, είχατε ξεκινήσει ένα πρόγραμμα διατροφής για απώλεια κιλών ή για λόγους υγείας, συνεχίστε το κανονικά. Αν είχατε εγγραφεί σε διαδικτυακό μάθημα, παρακολουθήστε τα μαθήματα και κάντε τις όποιες εργασίες σας κανονικά.  Σε αυτές τις περιόδους χρειαζόμαστε μια δόση κανονικότητας. Μην αφήσετε να αλλάξουν όλα.

Αποφύγετε την υπερβολική δόση πληροφόρησης σχετικά με τον κορονοϊό. Δεν θα βοηθήσει να παρακολουθείτε όλη μέρα ειδήσεις ή τις αναλύσεις (ειδικών και μη) στην τηλεόραση και στο ιντερνέτ. Μπορείτε να είστε ενημερωμένοι με λιγότερη έκθεση στα ΜΜΕ. Το ίδιο ισχύει για τα παιδιά σας. Χρειάζεται να ξέρουν ότι υπάρχει ένας κορονοϊός, ότι χρειάζεται να πλένουμε χεράκια και να μη πιάνουμε το πρόσωπο μας χωρίς ωστόσο να μεταφέρουμε πληροφορίες και αναλύσεις που δεν είναι σε ηλικία να επεξεργαστούν ήρεμα.

Συνδεθείτε. Μην είστε μόνοι. Το ότι δεν βγαίνουμε βόλτες και δεν μαζευόμαστε παρέες δεν σημαίνει ότι χρειάζεται να αποκοπείτε από τους ανθρώπους σας. Αξιοποιείστε το διαδίκτυο, τα μηνύματα, το τηλέφωνο και συνδεθείτε. Ισχύς εν τη ενώσει έστω εναλλακτικά. Επιπλέον, μη ξεχνάτε να αξιοποιείτε τον χρόνο σας για να έρθετε πιο κοντά στον άνθρωπο σας και τα παιδιά σας. Οι περισσότερα παραπονιόμασταν ότι δεν είχαμε χρόνο για την οικογένεια. Όσοι δεν πάτε στην εργασία σας, έχετε πλέον χρόνο αλλά αυτός ο χρόνος δεν θα κρατήσει απεριόριστα. Όλα αυτά που λέμε θα βοηθήσουν να διατηρήσετε τον αυτοέλεγχο.

Σας παρακαλώ ακούστε τους ειδικούς και περιοριστείτε στο σπίτι και τηρείστε τις οδηγίες υγιεινής. Η μη τήρηση των οδηγιών θα επιμηκύνει την περίοδο κινδύνου. Σκεφτείτε τους επαγγελματίες υγείας στα νοσοκομεία. Όσο δεν συμμορφώνεστε, τόσο πιο μακριά τους κρατάτε από την δική τους οικογένεια και από τα δικά τους παιδιά.

Σε περιόδους απειλής, επιδιώκουμε ασφάλεια για να ησυχάσουμε. Η προβλεψιμότητα δίνει ασφάλεια. Νιώθουμε πιο ασφαλής όταν μπορούμε να προβλέψουμε μια κατάσταση και λιγότερο όταν δεν έχουμε αυτή την δυνατότητα. Όταν δεν μπορούμε να νιώθουμε ασφάλεια μέσα από την προβλεψιμότητα μια κατάστασης, τότε θα προσπαθήσουμε να βρούμε εναλλακτικές πηγές ασφάλειας μέσα από συμπεριφορές. Αυτή είναι μια εξήγηση στο ερώτημα γιατί αγοράζουμε χαρτί υγείας και άλλα αγαθά που αναλογούν σε ένα ολόκληρο χωριό και όχι σε ένα άτομο. Η έλλειψη εμπιστοσύνη στην πολιτεία είναι ένας άλλος λόγος. Όταν δεν έχει χτιστεί εμπιστοσύνη, τα λόγια δεν εφησυχάζουν.

Στα δύσκολα χρειαζόμαστε περισσότερη αυτο-φροντίδα.

Να θυμάστε ότι στις δύσκολες στιγμές υπάρχει μεγαλύτερη ανάγκη να φροντίζουμε τον εαυτό μας, αν και εμείς συνήθως κάνουμε το αντίθετο. Σε στρεσογόνες καταστάσεις, χρειαζόμαστε αυξημένη αντοχή για να αντεπεξέρθουμε. Ένας λόγος παραπάνω να φάμε υγιεινά, να ασκούμεθα (γυμναστική στο σπίτι) και να κάνουμε πράγματα που μας δίνουν χαρά. Αλήθεια, πόσα πράγματα σας έδιναν χαρά στο παρελθόν και τα έχετε σχεδόν ξεχάσει λόγω της έντονης ρουτίνας και αυξημένων ευθυνών; Μήπως είναι η ευκαιρία να ξαναθυμηθείτε παλιές σας αγάπες; Θυμηθείτε κάποτε που ήσασταν πιο νέοι τι αγαπούσατε να κάνετε; Ζωγραφίζατε; Δημιουργούσατε με τα χέρια σας; Γράφατε; Διαβάζατε συγκεκριμένα βιβλία; Πάρτε το πινέλο, την πένα ή το βιβλίο σας (ή όλα ) και ξαναβάλτε τα στη ζωή σας. Τέλος, τιθασεύσετε τα διάφορα καταστροφικά σενάρια σας. Σε αυτό θα βοηθήσει η μείωση της έκθεσης στα ΜΜΕ και η αναζήτηση συζήτησης περί άλλων θεμάτων. Εστιάστε στο παρόν και σε αυτό που συμβαίνει τώρα

Αφήστε το κληρονομικό χάρισμα στην άκρη γιατί το μόνο που θα κάνει είναι να ζημιώσει εσάς και εκείνους με τους οποίους συναναστρέφεστε.

Να θυμάστε ότι όπως όλες οι κρίσεις που έχουμε ζήσει στο παρελθόν, και αυτή εδώ κάποια στιγμή θα τελειώσει. Αυτό που θέλετε είναι όταν όλο αυτό φτάσει στο τέλος του, εσείς να νιώθετε καλά με τον τρόπο που το χειριστήκατε. Αυτή η θετική αντίληψη που θα έχετε για τον εαυτό σας θα σας ακολουθήσει και θα σας οχυρώσει σε επόμενες προκλήσεις. Γιατί όπως μια μικρή αμέλεια μπορεί να οδηγήσει σε μεγάλης έκτασης πρόβλημα, έτσι ένα μικρό θετικό βήμα μπορεί να οδηγήσει σε μια μεγάλης έκτασης νίκη.