Πώς γίνεται η ύπνωση;

Υπάρχουν διάφοροι τρόποι ύπνωσης.

Οι τυπικές μέθοδοι επιδιώκουν τη μετατόπιση και την εστίαση της προσοχής του ασθενή σε κάποιο σημείο. Το σημείο εστίασης μπορεί να είναι εξωτερικό ή εσωτερικό.

Αν ο υπνοθεραπευτής σας ζητήσει να κοιτάτε ένα σημείο στο τοίχο (ή το χέρι ή οποιοδήποτε αντικείμενο), τότε χρησιμοποιεί ένα εξωτερικό σημείο εστίασης.

Παράδειγμα

…Καθίστε αναπαυτικά και απλά κοιτάξτε ένα σημείο στον τοίχο. Δεν χρειάζεται να κάνετε τίποτα άλλο από το να κοιτάτε το ίδιο σημείο όσο θα σας μιλώ. Κι όσο εγώ θα μιλώ κι εσείς θα κοιτάτε το ίδιο σημείο, τα μάτια σας θα αρχίσουν να νυστάζουν και το σώμα θα χαλαρώνει όλο και πιο πολύ…(συνεχίζουμε μέχρι να κλείσουν τα μάτια και εμβαθύνουμε τη χαλάρωση).

Αν σας ζητηθεί απλά να κλείσετε τα μάτια σας και να συγκεντρωθείτε στη χαλάρωση του σώματός σας ή να φέρετε στο νου σας μια εικόνα ή λέξη που σας ηρεμεί, τότε η ύπνωση ξεκινά με εσωτερικό σημείο εστίασης.

Παράδειγμα:

…Καθίστε αναπαυτικά και όταν είστε έτοιμος, παρατηρείστε πως έχει αρχίσει να γίνεται πιο ρυθμική η αναπνοή σας και φανταστείτε ότι με κάθε σας εκπνοή βγαίνει όλη η ένταση…(συνεχίζουμε εμβαθύνοντας τη χαλάρωση και χρησιμοποιώντας φράσεις ή εικόνες που ηρεμούν).

Πολλές φορές γίνεται ψυχοθεραπευτική δουλειά κατά τη διάρκεια της ύπνωσης και συνεπώς υπάρχει διάλογος μεταξύ του θεραπευτή και του θεραπευόμενου. Οι άνθρωποι ανταποκρίνονται στην ύπνωση με διαφορετικούς τρόπους. Μερικοί, περιγράφουν την εμπειρία τους σαν μια διαφορετική κατάσταση συνείδησης (altered state of consciousness), ενώ άλλοι περιγράφουν την ύπνωση σαν μια φυσιολογική κατάσταση εστιασμένης προσοχής και απορρόφησης κατά τη διάρκεια της οποίας αισθάνονται ήρεμοι και χαλαροί.

Πρωταρχική σημασία, όμως, έχει η σχέση θεραπευτή και θεραπευόμενου.

Ξεκινώντας ύπνωση δηλώνετε:

α) είμαι έτοιμος/έτοιμη να έρθω πιο κοντά σε μένα…
β) σε εμπιστεύομαι και είμαι έτοιμος/έτοιμη να επηρεαστώ…